Τρίτη, 7 Μαΐου 2013

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΚΑΡΙΑ ΥΠΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ



                                       Β Α Σ Ι Λ Ε Υ Σ     Γ Ε Ω Ρ Γ Ι Ο Σ  Α'





               Το Α/Τ Βασιλεύς Γεώργιος Α' (D-14) ήταν τύπου Greyhound, Βρετανικής κατασκευής, ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία 'Yarrow & Company (Scotstoun, Scotland)' το διάστημα 19361938 και ήταν αδελφό πλοίο του Αντιτορπιλικού Βασίλισσα Όλγα D-15. Η καθέλκυση αυτού έγινε στις 3 Μαρτίου 1938 και εντάχθηκε στο Βασιλικό Ναυτικό επί κυβερνήσεως Ι. Μεταξά. Από την ένταξή του στην Δύναμη του Στόλου χρησιμοποιήθηκε σαν αρχηγίδα του στολίσκου των Αντιτορπιλικών. Έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου της περιόδου 1940 -1941 και συγκεκριμένα στην πρώτη (14-15 Ιανουαρίου 1940) και τρίτη (4-5 Ιανουαρίου 1941) επιδρομή στο Στενό του Οτράντο, καθώς και σε συνοδείες νηοπομπών.
           Στις 14 Απριλίου του 1941 και ενώ βρίσκονταν στο Σοφικό του Σαρωνικού σε διασπορά δέχθηκε σφοδρή αεροπορική επίθεση από τους Γερμανούς και έπαθε σοβαρές ζημιές. Ο Κυβερνήτης του πλοίου Αντ/ρχος Πύρρος Λάππας επιδεικνύοντας ιδιαίτερη τόλμη και αποφασιστικότητα κατάφερε τελικά με πολλές δυσκολίες, παρά τη κλίση που είχε πάρει το πλοίο και τον κίνδυνο που διέτρεχε να δεχτεί δεύτερη επίθεση, να το σώσει φέρνοντάς το αργά - αργά στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας όπου και εισήλθε σε πλωτή δεξαμενή για ευρεία επισκευή. Λόγω όμως της Γερμανικής προέλασης και της αδυναμίας έγκαιρης επισκευής, προκειμένου αυτό να μη γίνει λεία πολέμου ο κυβερνήτης διέταξε τη ταχεία βύθιση της δεξαμενής μαζί με το πλοίο, που όμως δεν έγινε σε βαθμό ικανοποιητικό, λόγω αβαθών.
           Έτσι οι Γερμανοί καταλαμβάνοντας στη συνέχεια τον ναύσταθμο το ανέλκυσαν, το επισκεύασαν και το έθεσαν σε ενεργό υπηρεσία με το όνομα "Ερμής" ZG 3 στις 21 Μαρτίου 1942. Ήταν αρχηγίδα της συνοδείας της νηοπομπής εναντίον της οποίας επετέθη το υποβρύχιο Τρίτων που είχε ως αποτέλεσμα τη βύθιση του τελευταίου.
                 Στις 30 Απριλίου 1943 μετά από συμμαχική αεροπορική επιδρομή υπέστη σοβαρές βλάβες και προσάραξε κοντά στο ακρωτήρι Μπον της Τυνησίας. Στις 7 Μαΐου και προ της Συμμαχικής προέλασης οι Γερμανοί προέβησαν σε καταστροφές των υποδομών του.
Μετά την απελευθέρωση της περιοχής από τους συμμάχους, η επισκευή του πλοίου κρίθηκε ασύμφορη και το πλοίο εγκαταλείφθηκε.



Χαρακτηριστικά
Ναυπηγείο Yarrow & Company (Scotstoun, Scotland)
Έναρξη ναυπήγησης 1936
Καθέλκυση 3 Μαρτίου 1938
Ένταξη σε υπηρεσία 15 Φεβρουαρίου 1939


Δίδυμα σκάφη Αντιτορπιλικού Βασίλισσα Όλγα D-15














Αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α'  D-14
      
Εκτόπισμα 1,414 tons standard
Μήκος 97.5 m (320 ft)
Πλάτος 9.7 m (32 ft)
Βύθισμα 2.7 m (8.9 ft)
Πρόωση 3 Yarrow 3 drum boilers
Parsons steam turbines
2 έλικες
34,000 shp
Ταχύτης 35 knots (65 km/h) maximum
Ακτίνα δράσης 4,800 nautical miles (8,900 km) at 19 knots (35 km/h)
Πλήρωμα: 145
Οπλισμός Υπό Ελληνική υπηρεσία
4 × 5-inch (127 mm) guns
4 × 37 mm anti-aircraft guns
2 × 4 21-inch (533 mm) torpedo tubes
Υπό Γερμανική υπηρεσία
4 × 5-inch guns
4 × 37 mm anti-aircraft guns
4 × 20 mm anti-aircraft guns
2 × 4 21-inch torpedo tubes
                             




                                                    Σ Τ Ρ Υ Μ Ω Ν



                          ΝΑΡΚΑΛΙΕΥΤΙΚΟ-ΝΑΡΚΟΘΕΤΙΣ ΤΥΠΟΥ MERCEY
                          ΠΡΩΗΝ Υ-4, ΠΡΩΗΝ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ CAPE OATWAY

        Ναυπηγήθηκε το 1925 στην Αγγλία, ήταν αλιευτικό και διασκευάσθηκε για λογαριασμό του Ελληνικού Ναυτικού σαν Ναρκαλιευτικό Ναρκοβόλο. Το εκτόπισμά του ήταν 325 τόνοι μπορούσε να μεταφέρει 40 νάρκες. Η ταχύτητά του ήταν 9 κόμβοι. Παρελήφθει από τον Στόλο το 1938 και έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις 1940-1941 με οπλισμό 1 πυροβόλο 37χιλ και ένα πολυβόλο. Την 22α Μαρτίου 1941 ενώ ευρίσκετο στο λιμάνι της Κέρκυρας με το Ν/Α "Αλιάκμων" υπέστη επίθεση από 4 αεροσκάφη Καντ και 4 Γιούνκερς. Από την προσβολή διεμελίσθει η ομοχειρία του Α/Α πυροβόλου με αποτέλεσμα το θάνατο 7 ναυτών και το βαρύ τραυματισμό του κυβερνήτη Σημαιοφόρου Π. Ανέστη.
  Συγκεκριμένα έπεσαν μαχόμενοι οι:
 
  • Δίοπος Πυρ. Α. ΝΙΚΟΛΑΡΑΚΟΣ
  • Ναύτης Πυρ. Δ. ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
  • Ναύτης Πυρ. Χ. ΜΕΛΑΣ
  • Ναύτης Πυρ. Δ. ΚΑΖΑΣ
  • Ναύτης Ηλεκτρ. Σ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
  • Ναύτης Νοσοκ. Α. ΣΤΕΡΙΩΤΗΣ
  • Ναύτης Κατ. Κ. ΔΡΑΚΑΚΗΣ

   
Το υποβρύχιο Κατσώνης
    Παρά τις σοβαρές απώλειες και βλάβες το "Στρυμών" κατάφερε να πλεύσει μέχρι τον Ναύσταθμο. Κατά την αποχώρηση του Στόλου για Μέση Ανατολή καταστράφηκε για να μην πέσει στα χέρια των Γερμανών.
        Παρόλα αυτά οι κατακτητές κατάφεραν να το επισκευάσουν  να το καταστήσουν ετοιμοπόλεμο και να το χρησιμοποιήσουν σαν περιπολικό, καταδιωκτικό υποβρυχίων με κωδικό UJ 2101. Στις 14/9/1943 με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Friedrich Vollheim εμβόλισε και βύθισε το υποβρύχιο "Κατσώνης Υ-1" βόρεια της Σκιάθου. Την 1/6/1944 προσεβλήθη από βρετανικό αεροσκάφος με ρουκέτες και βυθίστηκε βόρεια του Ηρακλείου Κρήτης με απώλειες 12 νεκρούς.



                                                 Κ Ο Ρ Γ Ι Α Λ Ε Ν  Ι Ο Σ


     Ναρκοθέτις, ναυπηγήθηκε το 1916 στο Ρότερνταμ, μήκος 45.7μ, πλάτος 16.5μ, βύθισμα 5.3μ   εκτόπισμα 380 τόννοι, ταχύτητα 13 κόμβοι. Είχε οπλισμό ένα πυροβόλο 57χιλ. Αγοράστηκε την ίδια χρονιά 40000 λίρες Αγγλίας με χρήματα του ευεργέτη Μαρίνου Κοργιαλένιου. Είχε μεταφορική ικανότητα 50 ναρκών και για ένα διάστημα εκτελούσε τη συγκοινωνία ανάμεσα στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας και τον Πειραιά. Βυθίστηκε στο λιμάνι της Κέρκυρας μετά από αεροπορική επιδρομή στις 23/4/41. Επισκευάστηκε στην Τεργέστη και από τις 2/6/43 χρησιμοποιήθηκε από τους Γερμανούς σαν περιπολικό UJ 2110. Αυτοβυθίστηκε στη Θεσσαλονίκη με την αποχώρηση των δυνάμεων κατοχής στις 16/10/44.





                                                         B R I G I T T A

                                     


Ο υποπλοίαρχος Gero Kleiner
                                  Γιοτ 437 κόρων Σουηδικής ναυπήγησης, ιδιοκτησίας Ευγένιου Ευγενίδη που το είχε χαρίσει στο Ελληνικό Δημόσιο και οι Γερμανοί το μετασκεύασαν σε περιπολικό καταδιωκτικό υποβρυχίων   UJ 2102. Στις 16/11/1942 με  κυβερνήτη τον υποπλοίαρχος Gero Kleiner βύθισε μετά από καταδίωξη το υποβρύχιο "Τρίτων Υ-5". Το UJ 2102  βυθίστηκε ανοικτά της Χαλκιδικής στις 16/10/1944.
Το γιοτ Brigitta

ΠΗΓΕΣ
1)http://en.wikipedia.org
2)http://warsailors.com
3)http://www.hellenicnavy.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου