Κυριακή, 26 Μαΐου 2013

Ε. ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΝΕΚΡΟΣ ΑΕΡΟΠΟΡΟΣ ΣΕ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ

Εμμανουήλ Αργυρόπουλος (1889 – 1913)


Εμμανουήλ Αργυρόπουλος
Ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος και το αεροπλάνο του
     Έλληνας μηχανικός και αεροπόρος. Πρωτοπόρος της ελληνικής αεροπορίας και o πρώτος νεκρός της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας.
     Ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος γεννήθηκε το 1889 και ήταν γιος του διπλωμάτη Γεωργίου Αργυρόπουλου, πρεσβευτή της Ελλάδας στη Ρωσία. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός στη Γερμανία και αεροπλοΐα στη Γαλλία. Τον Ιανουάριο του 1912 επέστρεψε στην Ελλάδα, φέρνοντας μαζί του το διαλυμένο σε κομμάτια ιδιόκτητο αεροπλάνο του, ένα μονοπλάνο τύπου Νιεπόρ (Nieuport IVG), ιπποδυνάμεως 50 ίππων.
     Με τη βοήθεια των μηχανικών της στρατιωτικής μονάδας του Ρουφ στην Αθήνα, το συναρμολόγησε και ύστερα από λίγες ημέρες ήταν έτοιμος για την πρώτη του πτήση στους ελληνικούς ουρανούς. Στις 6 Φεβρουαρίου 1912 ανακοίνωσε μέσω των αθηναϊκών εφημερίδων το εγχείρημά του αυτό, ορίζοντας ως τόπο απογείωσης την περιοχή του Ρουφ και χρόνο την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου. Πράγματι, την προκαθορισμένη ημερομηνία πλήθος κόσμου κατέκλυσε τον χώρο του αυτοσχέδιου αεροδρομίου για να θαυμάσει το πρωτοφανές θέαμα. Ακριβώς στις 8:10 το πρωί ο Αργυρόπουλος «σήκωσε» το αεροπλάνο του, υπό τις επευφημίες του πλήθους, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονταν ο βασιλιάς Γεώργιος Α', ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος και πολλοί επίσημοι. Η πτήση αυτή, που σηματοδοτεί τη γέννηση της ελληνικής αεροπορίας, διήρκεσε 16 λεπτά και υπήρξε απόλυτα επιτυχής. Μία ώρα αργότερα έγινε και δεύτερη πτήση, με συνεπιβάτη τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Το αεροπλάνο διέγραψε μερικούς κύκλους πάνω από τον χώρο απογειώσεως σε ύψος 80 μέτρων και προσγειώθηκε ύστερα από 4 λεπτά με επιτυχία.
        Μετά και τη δεύτερη πτήση ακολούθησε η βάπτιση του αεροπλάνου, με ανάδοχο τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος του έδωσε το όνομα Αλκυών (αποδημητικό πτηνό, κοινώς ψαροπούλι) και με ένα ποτήρι σαμπάνια στο χέρι ευχήθηκε τα ακόλουθα: «Εύχομαι όπως η Αλκυών τερματίσει φυσικόν τον βίον. Εύχομαι όπως ο κ. Αργυρόπουλος, ο πρώτος Έλλην αεροναύτης, που πέταξε υπέρ τα ιερά εδάφη, συνεχίσει επί άλλου τελειότερου μηχανήματος, το οποίον να οφείλεται εξ ολοκλήρου εις αυτόν, τας ενδόξους παραδόσεις του Ικάρου, χωρίς τας ατυχίας εκείνου, προς δόξαν και αυτού και της Ελληνικής Πατρίδος».
      Στις 12 Φεβρουαρίου 1912 ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος πραγματοποίησε νέα πτήση πάνω από το Παλαιό Φάληρο. Ως χώρος απογειώσεως αυτή τη φορά χρησιμοποιήθηκε η περιοχή του Ζωολογικού Κήπου. Πλήθη λαού από την Αθήνα και τον Πειραιά έσπευσαν να θαυμάσουν τον ατρόμητο Έλληνα αεροπόρο, σε μία εξίσου επιτυχημένη πτήση, που κατέληξε σε ανέλπιστη αεροπορική γιορτή. Το πλήθος σήκωσε στα χέρια τον Αργυρόπουλο και τον έφερε θριαμβευτικά στη βασιλική εξέδρα, όπου δέχθηκε τα θερμά συγχαρητήρια του βασιλιά Γεωργίου A'.
      Όταν ξέσπασαν οι Βαλκανικοί Πόλεμοι τον Οκτώβριο του 1912, ο Αργυρόπουλος εντάχθηκε στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων, με τον βαθμό του υπολοχαγού. Στις 4 Απριλίου 1913 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Λεμπέτ της Θεσσαλονίκης (στη σημερινή Σταυρούπολη), με ένα αεροπλάνο τύπου Μπλεριό 11 (λάφυρο από τον τουρκικό στρατό) και συνεπιβάτη τον αγωνιστή και ποιητή Κωνσταντίνο Μάνο. Η αποστολή τους ήταν αναγνωριστική για την ανίχνευση των κατεχομένων από τον βουλγαρικό στρατό περιοχών πλησίον της Θεσσαλονίκης. Κατά τη διάρκεια της πτήσης το αεροσκάφος του υπέστη μηχανική βλάβη και κατέπεσε κοντά στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης. Και οι δύο επιβαίνοντες βρήκαν ακαριαίο θάνατο. Ο πρωτοπόρος της Ελληνικής Αεροπορίας Εμμανουήλ Αργυρόπουλος ήταν μόλις 24 ετών και ο Κωνσταντίνος Μάνος 44 ετών.

Ο Κωνσταντίνος Μάνος (1869 - 1913) ήταν Έλληνας πολιτικός, ποιητής και αγωνιστής.

     Γεννήθηκε το  1869 στην Αθήνα. Οι γονείς του κατάγονταν από ιστορικές οικογένειες. Συγκεκριμένα ο πατέρας του, Θρασύβουλος Μάνος, ήταν στρατηγός και καταγόταν από τη φαναριώτικη οικογένεια με απώτερη καταγωγή την Καστοριά, ενώ η μητέρα του, Ρωξάνη Μαυρομιχάλη, από την οικογένεια Μαυρομιχάλη. Ήταν θείος της Ασπασίας Μάνου συζύγου του βασιλιά Αλέξανδρου Α'. Σπούδασε νομική στη Λειψία και φιλοσοφία στην Οξφόρδη. Διετέλεσε καθηγητής της αυτοκράτειρας της Αυστρίας Ελισσάβετ. Πρωτοστάτησε στη διοργάνωση των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών αγώνων της Αθήνας. Υπήρξε ιδρυτής του Α.Ο. Αθηνών.
Κωνσταντίνος Μάνος
 
       Με την κήρυξη της Κρητικής Επανάστασης πήγε στην Κρήτη όπου και ηγήθηκε του Ιερού Λόχου, που δημιούργησε. Διάφορες απογοητεύσεις τον οδήγησαν να αφήσει την Ελλάδα και να ταξιδέψει, φτάνοντας μέχρι και την Αλάσκα. Επέστρεψε αργότερα στην Κρήτη για να διατελέσει δήμαρχος στα Χανιά για μία διετία (19001902).
         Η αγωνιστική του δράση όμως δεν περιορίστηκε στην Κρητική Επανάσταση. Πήρε μέρος στον Μακεδονικό Αγώνα, χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο Μιχαηλίδης. Το 1905 έλαβε μέρος στην κρητική συνέλευση τoυ Θερίσσου, ενώ ήρθε σε αντιπαράθεση με τον πρίγκιπα Γεώργιο, ύπατο αρμοστή της Κρητικής πολιτείας. Το 1909 πήρε μέρος στο Κίνημα στο Γουδί. Στη συνέχεια διορίστηκε αντιπρόσωπος και στις δύο αναθεωρητικές βουλές που ακολούθησαν.
     Τελευταίος του αγώνας ήταν η συμμετοχή του στους Βαλκανικούς πολέμους (19121913), όπου ήταν αρχηγός στρατιωτικού σώματος το οποίο βοήθησε μεταξύ άλλων και στην απελευθέρωση της Πρέβεζας. Τον Απρίλιο του 1913 βρήκε τραγικό τέλος όταν το αεροπλάνο στο οποίο επέβαινε συνετρίβη στον Λαγκαδά, κατά τη διάρκεια ανιχνευτικής πτήσης σε βουλγαρικό στρατόπεδο.

Λογοτεχνικό έργο 

         Παρά τα μόλις 44 χρόνια της ζωής του, ο Κωνσταντίνος Μάνος έγραψε αρκετά ποιήματα, τα οποία δημοσίευσε στη μοναδική συλλογή που εξέδωσε υπό τον τίτλο «Λόγια της Καρδιάς». Η συλλογή του αυτή τιμήθηκε με τον πρώτο έπαινο στον Φιλαδέλφειο διαγωνισμό. Πρωτοστάτησε επίσης στην καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας μαζί με τον Λορέντζο Μαβίλη. Εξέδωσε μάλιστα το 1905 μετάφραση της Αντιγόνης του Σοφοκλή στη δημοτική, γεγονός πρωτοποριακό για την εποχή του.

 

 

                                                 Η ΤΥΧΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ

 

Το μνημείο πριν

 

           Στο σημείο που έχασαν τη ζωή τους οι δύο ήρωες, συγγενείς του Αργυρόπουλου ανήγειραν μνημείο που η πολιτεία “αγνωμονούσα” άφησε να ρημάξει. Ευτυχώς η ιδιωτική πρωτοβουλία “Φίλαθλοι του Ηρακλή” το καθάρισαν και το ανέδειξαν έτσι ώστε οι πολιτειακοί παράγοντες να το ξαναθυμηθούν και να βγάζουν λόγους στις επετείους (τα σχόλια δικά σας).
Το μνημείο μετά!!



                               
                                             ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ BLERIOT XI
 Το  Bleriot XI ήταν μονοπλάνο και δημιούργημα του Louis Bleriot. Με ένα τέτοιο αεροπλάνο ο  Louis Bleriot κατάφερε στις 25 Ιουλίου του 1909 να διασχίσει τη Μάγχη σε 36 λεπτά. Με αυτό του το επίτευγμα έγινε διάσημος και οι παραγγελίες για το λεπτεπίλεπτο δημιούργημά του  κατέλκυσαν το εργοστάσιό του. Μέχρι το 1913 800 αεροπλάνα είχαν παραδοθεί σε πιλότους που εκπαιδεύονταν στην ονομαστή σχολή του Μπλεριό. Τα προβλήματα άρχισαν όταν υποκύπτοντας στις απαιτήσεις πολλών ριψοκίνδυνων πιλότων η εταιρία προσάρμοζε ισχυρότερους κινητήρες στο σκάφος που καταπονούσαν την κατασκευή και προκαλούσαν καταστροφικές αστοχίες κατά τη διάρκεια ελιγμών εν ώρα πτήσης.
Bleriot XI
Πολλοί διάσημοι Γάλλοι πιλότοι όπως οι Leon Delagrange, Hubert Leblon, και George Chavez βρήκαν τραγικό θάνατο όταν τα αεροσκάφη του διαλύθηκαν μυστηριωδώς στον αέρα. Τα πολλά δυστυχήματα ώθησαν τις κυβερνήσεις Γαλλίας και Αγγλίας να απαγορεύσουν τις πτήσεις μονοπλάνων παρόλες τις προσπάθειες του Louis Bleriotνα ενισχύσει την αντοχή της πτέρυγας.





3 σχόλια:

  1. το μονο που μπορω να πω ειναι ! ποσο μας λειπουν ΑΝΔΡΕΣ σαν αυτους που σε καιρους χαλεπους εβαλαν το συμφερων των πολλων πανω απο το συμφερον του ενος , δηλαδη ηταν ΕΛΛΗΝΕΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. το μονο που μπορω να πω ειναι ! ποσο μας λειπουν ΑΝΔΡΕΣ σαν αυτους που σε καιρους χαλεπους εβαλαν το συμφερων των πολλων πανω απο το συμφερον του ενος , δηλαδη ηταν ΕΛΛΗΝΕΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. το μονο που μπορω να πω ειναι ! ποσο μας λειπουν ΑΝΔΡΕΣ σαν αυτους που σε καιρους χαλεπους εβαλαν το συμφερον των πολλων πανω απο το συμφερον του ενος , δηλαδη ηταν ΕΛΛΗΝΕΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή