Κυριακή 16 Ιουνίου 2013

ΟΧΥΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΥΒΟΪΚΟΥ







Οχυρά Μεταξά Γουβών. Στη Νεότερη Ελληνική Ιστορία, πριν το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο(1938) επί Μεταξά κατασκευάστηκαν τα γνωστά οχυρά των Γουβών στην Βορειοανατολική άκρη της Ευβοιας κοντά στο ακρωτήριο του Αρτεμισίου. Εγκαταστάθηκαν εκεί επάκτιές και αντιαεροπορικές πυροβολαρχίες με σκοπό την προστασία της βόρειας εισόδου του Ευβοικού και του Παγασητικού Κόλπου. Τα οποία χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου.Τα οχυρά κατά τη διάρκεια της κατοχής(1941 – 1944), χρησιμοποιήθηκαν από τους Ιταλούς, και τους Γερμανούς κατακτητές οι όποιοι τα ανακατασκευάστηκαν και ενίσχυσαν. Ενώ κατά την διάρκεια του εμφύλιου πολέμου, και οι Έλληνες αντάρτες, χρησιμοποίησαν τα οχυρά.
Ιστορία
Την περίοδο του μεσοπολέμου, κατά την έναρξη της κατασκευής των οχυρών της γραμμής Μεταξά, διέβλεψε η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία, την υποβοήθηση του Πολεμικού Ναυτικού στην αποστολή του για την προστασία των σημαντικότερων λιμένων της χώρας (του Πειραιά, της Θεσ/νίκης, της Χαλκίδας και της Πάτρας) από εχθρικά πλοία επιφανείας και υποβρύχια. Έτσι δόθηκε η εντολή για την κατασκευή και εξοπλισμό οκτώ ναυτικών οχυρών.
Το Οχυρά αυτά ήταν, το βόρειο και νότιο οχυρό Αίγινας, το οχυρό Φλεβών, το οχυρό στον Άραξο, τα οχυρά βόρειου και νότιου Ευβοϊκού και τα οχυρά στο Καραμπουρνού και Τούζλας στον Θερμαϊκό κόλπο. Δημιουργήθηκαν 6 Ναυτικές Αμυντικές Περιοχές για τον καλύτερο έλεγχο των Ελληνικών θαλασσών. Το οχυρά των Γουβών ανήκαν στην Ναυτική Αμυντική Περιοχή 4 του νομού Ευβοίας με έδρα την Χαλκίδα, με την ονομασία Οχυρό Βορείου Ευβοϊκού. Εγκαταστάθηκαν εκεί επάκτιές και αντιαεροπορικές πυροβολαρχίες με σκοπό την προστασία της βόρειας εισόδου του Ευβοϊκού και του Παγασητικού Κόλπου.
Τι ήταν το οχυρό; Η οχύρωση είναι απαραίτητη για την ισχυρή αμυντική τοποθεσία. Με τον όρο Οχυρό ενοούνταν ένα σύνολο από επιφανειακά και υπόγεια έργα, κατασκευασμένα από οπλισμένο σκυρόδερμα (μπετόν αρμέ), που συνδέονταν μεταξύ τους με υπόγειες στοές και αποτελούσαν ένα ενιαίο σύνολο.
Τα οχυρά διέθεταν υπόγεια καταφύγια για την ασφαλείς διαβίωση της φρουράς, ακόμα υπήρχαν διοικητήρια, θάλαμοι οπλιτών και αξιωματικών, τηλεφωνικά κέντρα, σταθμοί ασυρμάτου, μαγειρεία, αποθήκες (τροφίμων, καυσίμων, πυρομαχικών, κ.λ.π) που εξασφάλιζαν την αυτάρκεια των οχυρών για 10 μέρες, δεξαμενές νερού, αποχωρητήρια, μηχανοστάσια, σταθμοί πρώτων βοηθειών στοές επικοινωνίας κ.λ.π.

















Σήμερα αν πάτε στα οχυρά μπορείτε να δείτε τις βάσεις από τα κανόνια, τα μαγειρεία τα πολυβολεία, χαρακώματα, και το παρατηρητήριο. Δυστυχώς το υπόγειο τμήμα το όποιο βρίσκετε μέσα σε λόφο δεν μπορείτε να το δείτε, γιατί είναι εγκαταλειμμένο, όπως και όλα τα οχυρά.
Πως θα πάτε. Αν θέλετε να επισκεφτείτε τα οχυρά Μεταξά Γουβών, ακολουθείτε τον δρόμο από την Ιστιαία, για Πευκί, Βασιλικά, όταν φτάσετε στο χωριό Γούβες, στρίβετε για Καστρί, εκεί θα πρέπει να ρωτήσετε γιατί δεν υπάρχει πινακίδα. Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου είναι χωματόδρομος, αλλά σε καλή κατάσταση δεν θα έχετε πρόβλημα με το αυτοκίνητο.

ΠΗΓΗ http://www.voriaevia.net/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου