
Ένα
γεγονός τέτοιας σημασίας, δεν προκαλείται από συμπτωματικά συμβάντα, η
επιδερμικές και βραχυχρόνιες αφορμές. Η πτώση του θεοκρατικού και
πολυφυλετικού Βυζαντίου έχει χρονικά τις ρίζες της ήδη στις αρχές του
12ου αιώνα μ. Χ. Ουσιαστικά τότε οι Βυζαντινοί Αυλικοί επιβλήθηκαν στην
ηγεσία του Βυζαντινού στρατού αποκτώντας τον πλήρη έλεγχο της
Αυτοκρατορικής Εξουσίας, με αποτέλεσμα την απαρχή της στρατιωτικής
παρακμής του Βυζαντίου. Μια σειρά από σπάταλους
και διεφθαρμένους αυτοκράτορες σε συνδυασμό με την πολυέξοδη και
πολυπρόσωπη αυλική καμαρίλα που οι δολοπλοκίες της άγγιζαν τα όρια του
γελοίου, διασπάθισαν τα οικονομικά αποθέματα των ταμείων που είχαν
αποταμιεύσει οι Αυτοκράτορες της Δυναστείες των Μακεδόνων. Τα έξοδα της
Αυλής πολλαπλασιάστηκαν και αυτό ανάγκασε τους αυτοκράτορες να
δημοπρατούν τελωνειακές διευκολύνσεις και προνόμια στους εμπόρους της
Βενετίας της Γένοβας και της Φλωρεντίας για τα εμπορεύματα που
διακινούσαν μέσω της Κωνσταντινούπολης. Αυτό ανακούφιζε προσωρινά την
οικονομική κατάσταση αλλά συρρίκνωνε μακροπρόθεσμα το ετήσιο εισόδημα του
Βυζαντινού κράτους. Ταυτόχρονα εξόντωνε τους Βυζαντινούς εμπόρους
συγκεντρώνοντας το εμπόριο στα χέρια των Ενετών που ήταν πιο
ανταγωνιστικοί, χάρις τα προνόμια αυτά.
Ο
Βυζαντινός χώρος κατακερματίστηκε σε μικρά φέουδα, με μια σειρά από
τοπικούς μεγάλους γαιοκτήμονες, τους λεγόμενους τότε "δυνατούς", να μην
υπακούουν στην κεντρική διοίκηση των Παλαιολόγων που είχαν απελευθερώσει
εντελώς συμπτωματικά την Κωνσταντινούπολη το 1261 μ. Χ. Οι «δυνατοί»
ήταν παλαιοί ανώτατοι Αξιωματικοί του Βυζαντινού στρατού που
εκμεταλλεύτηκαν την αδυναμία των Αυτοκρατόρων, οικειοποιούμενοι
εκτεταμένα κρατικά Αυτοκρατορικά κτήματα, τις λεγόμενες «Πρόνοιες».
Η ισχυροποίηση των κατά τόπους αρχόντων και η εξασθένιση της Κεντρικής Βυζαντινής εξουσίας,
εξέθεσαν
τις κατώτερες αγροτικές τάξεις στο έλεος και στην διάκριση των
"δυνατών" που επικρατούσαν ανά περιοχή. Οι νέοι αυτοί αφέντες κατέφυγαν
στην καταπίεση, στην αδικία και στην εξοντωτική φορολόγηση των φτωχών
αγροτών και τεχνιτών των υποτυπωδών αστικών κέντρων της εποχής,
δημιουργώντας έντονα κοινωνικά προβλήματα και εξεγέρσεις με κυριότερη
αυτή των Ζηλωτών στην Θεσσαλονίκη που είχε Θρησκευτικά ελατήρια, αλλά
απέκτησε κοινωνικό και οικονομικό περιεχόμενο. Η σημαντική αυτή εξέγερση
υπονόμευσε την άμυνα της πόλης και την παρέδωσε στα χέρια των Οθωμανών.

Μέσα
στο ζοφερό αυτό κλίμα αναρχίας και αυθαιρεσίας, καμία κοινωνική δύναμη η
συνιστώσα δεν σήκωνε το βλέμμα να αντικρίσει την Οθωμανική λαίλαπα που
είχε πλέον κατακλύσει τα εδάφη της Μικράς Ασίας στα μισά του 13ου Αιώνα
καταστρέφοντας πολλές Χριστιανικές πόλεις και σφάζοντας η υποδουλώνοντας
τους χριστιανικούς πληθυσμούς της. Η βία, η ληστεία και η λεηλασία
ξεσπούσε παντού όπου περνούσαν οι Οθωμανοί. Η Εκκλησία, που ως θεσμός
είχε βοηθήσει δυναμικά πολλές φορές στο παρελθόν στην επιβίωση του
Βυζαντίου, υπέσκαπτε την εξουσία των Παλαιολόγων λόγω της προσήλωσης των
τελευταίων στην υπόθεση της δογματικής Ένωσης του Πατριαρχείου της
Κωνσταντινούπολης με την Παπική Εκκλησία. Αλλά και η Εκκλησία ως θεσμός
είχε διαβρώσει σημαντικά τις κοινωνικές δομές του Κράτους.
Τα
μοναστήρια και οι εκκλησίες είχαν πολλαπλασιαστεί, έχοντας μεγάλες
περιουσίες και εκτάσεις καλλιεργήσιμων εδαφών που επέτειναν τις
κοινωνικές ανισότητες και τον κοινωνικό αναβρασμό. Οι ιερωμένοι και οι
μοναχοί στο Βυζάντιο αποτελούσαν μια ξεχωριστή πολυπληθής κοινωνική
τάξη, και ήταν πρόσωπα ιερά και απαραβίαστα και απολάμβαναν μια σειρά
από κοινωνικά και οικονομικά προνόμια. Συγκεκριμένα οι μοναχοί και οι
ιερωμένοι δεν φορολογούνταν και ήταν απαλλαγμένοι από στρατιωτικές
υποχρεώσεις. Αυτά τα προνόμια προέτρεπαν πολλούς να ασπαστούν τον
μοναχικό βίο, όχι ως στάση ζωής και Ασκητικού βίου, αλλά ως τον
ευκολότερο τρόπο να αποφύγουν τα κοινωνικά βάρη που εξαθλίωναν τους
υπόλοιπους. Έτσι οι περισσότεροι όχι μόνο δεν παρήγαγαν πνευματικό και
ποιμαντορικό έργο, αλλά αντιθέτως προκαλούσαν με τον ακόλαστο και
πολυτελή βίο τους.
Ήδη στα μισά του 14ου
Αιώνα μ. Χ. ο Βυζαντινός Αυτοκράτορας ήταν φόρου υποτελής στον Οθωμανό
Σουλτάνο, με την πρόσθετη εξευτελιστική υποχρέωση να εκστρατεύει στο
πλευρό του ως Σύμμαχος. Οι Άρχοντες των Βυζαντινών ημιανεξάρτητων
κρατιδίων κοιτούσαν αδιάφοροι να έρχεται ο χαμός τους και η μόνη
αντίδραση τους ήταν να καλούν τον Σουλτάνο ως διαιτητή στις ασήμαντες
εδαφικές διαφορές τους. Μόνο γέλιο ανάμικτο με θλίψη προκαλούν οι
Δημήτριος και Θωμάς Παλαιολόγος που ζήτησαν την συνδρομή του Μεχμέτ Β΄
του Πορθητή (επτά χρόνια μετά την άλωση της Πόλης) για να επιβληθεί ο
ένας στον άλλον!!! Ο Μεχμέτ εισέβαλε και σκλάβωσε την Πελοπόννησο,
αιχμαλωτίζοντας τον Δημήτριο και διώκοντας τον Θωμά….
ΤΟ ΤΕΛΟΣ

Ήταν όμως πολύ αργά. Στα παλαιά αλλά επιβλητικά τείχη της
Κωνσταντινούπολης
παρατάσσονταν 10.000 σιδερόφραχτοι υπερασπιστές, όταν οι ιερείς και
μοναχοί στον Ελλαδικό χώρο εκείνη την εποχή ξεπερνούσαν τις 100.000….Η
προσωπική γενναιότητα και εντιμότητα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου,
ερχόταν σε χτυπητή αντίθεση με την φαυλότητα και την ανικανότητα των
περισσοτέρων προκατόχων του. Προάσπισε το συλλογικό συμφέρον έναντι της
προσωπικής του υλικής ευμάρειας (που του δόθηκαν πολλές ευκαιρίες να
εξασφαλίσει) και έπεσε όρθιος στα τείχη της Πόλης όπως επιτάσσει το
καθήκον κάθε Βασιλιά.

Πάντως,
παρά κάποιες αντίθετες διαβεβαιώσεις, είναι ιστορικά διασταυρωμένο ότι
το άψυχο σώμα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου ΙΑ΄, δεν βρέθηκε ποτέ….
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Πάσα ομοιότης με την σημερινή πραγματικότητα (δεν) είναι συμπτωματική….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου